Povijest

kuu mosor, gata

1KUU “MOSOR” GATA

Početak djelovanja KUU Mosor je usko vezan s don Stipom Kaštelanom, davnim župnikom Gata, rodom iz Zakučca.
Davnih dvadesetih godina prošlog stoljeća, za vrijeme službovanja u Gatima, napisao je Poljičku trilogiju tri drame iz bogate povijesti Poljica: Počelo Poljica, Prodana djevojka i Rasulo Poljica.

Njima je obuhvaćena sama srž dogaðanja na ovim prostorima; kako sama imena kažu, na umjetnički način, držeći se činjenica, zapisao je povijest od stvaranja Poljičke republike, Poljičkog statuta, preko sukoba s Turcima i na široko poznate junakinje Mile Gojsalić pa sve do raspada republike pod najezdom Francuza i maršala Marmonta.

 

 

Početak djelovanja KUU Mosor je usko vezan s don Stipom Kaštelanom, davnim župnikom Gata, rodom iz Zakučca.
Davnih dvadesetih godina prošlog stoljeća, za vrijeme službovanja u Gatima, napisao je Poljičku trilogiju tri drame iz bogate povijesti Poljica: Počelo Poljica, Prodana djevojka i Rasulo Poljica.

Njima je obuhvaćena sama srž dogaðanja na ovim prostorima; kako sama imena kažu, na umjetnički način, držeći se činjenica, zapisao je povijest od stvaranja Poljičke republike, Poljičkog statuta, preko sukoba s Turcima i na široko poznate junakinje Mile Gojsalić pa sve do raspada republike pod najezdom Francuza i maršala Marmonta.

2KUU Mosor
Prvo povijesno postavljanje drame Rasulo Poljica, ako je vjerovati starim zapisima, održano je 23. travnja 1919., na blagdan Sv. Jure u Gatima u porodičnoj kući obitelji Mekinić. Drama Prodana djevojka, izvedena je prvi put 03. veljaèe 1924. godine u

selu Čišlima, u porodičnoj kući obitelji Šaškor.
Praizvedba posljednje napisane drame, Počelo Poljica, održana je na blagdan Sv. Jurja 1935. godine u Gatima u obiteljskoj kući porodice Pivčević.Glumci su bili ljudi iz sela, naše prabake, pradjedovi, bake i djedovi. U tom razdoblju, pod vodstvom don Stipe, postavljene su još neke predstave.
1954. godine, grupa Gaćana, zaljubljenika u Poljica i poljičku prošlost, odlučila je ponovno postaviti na scenu drame don Stipe Kaštelana. Kako bi uspjeli u naumu, odlučili su osnovati KUD i nazvati ga Seljačka sloga, no zbog zakonskih odredbi, nisu uspjeli te su nastavili raditi kao dramska grupa pod vodstvom Ljube Bobana, kasnije uvaženog akademika. Godine 1962. se osamostaljuju i osnivaju KUD Mosor koja djeluje i dan danas. Stasala je nova generacija članova KUD-a koja je ponovno izrazila želju igrati poznatu Poljičku trilogiju.

3KUU Mosor

Obraćajući se HNK Split za pomoć, nisu ni slutili da će iz tog poteći slavom ovjenčano razdoblje djelovanja , naime za
režisera su dobili velikog čovjeka i glumca, gospodina Ivu Marjanovića. Pod njegovim vodstvom, obnovljene su sve tri predstave iz Poljičke trilogije i prikazane su u mnogim mjestima bivše Jugoslavije i današnje Hrvatske.
Sudjelovali su na mnogim smotrama dramskih amatera Dalmacije i Hrvatske Sinj 1956., Imotski 1970., Starigrad na Hvaru 1981., Žrnovo na Korčuli 1981., Vinkovci 1983., Varaždin 1993… Na svim smotrama osvojene su mnoge nagrade i ostvareni zavidni rezultati. Kao nagradu za trud i uspješan rad i kao jedno od najboljih amaterskih društava Prosvjetni sabor Hrvatske ih upućuje kao predstavnike SR Hrvatske na Smotru dramskih amatera Jugoslavije u Valjevo 1981., a 1983. u Prizren. Na Splitskom ljetu su bili uvršteni u program 1981, 1983. i kasnije 1993.

1984. godine, gospodin Ivo Marjanović sastavlja kolaž drame iz poljičke prošlosti u tri djela: Od počela do rasula. Praizvedba predstave Od počela do rasula održana je u Gatima na blagdan Sv. Jurja, 23. travnja 1984. godine.

4KUU Mosor

Nužno je posebno istaknuti Varaždin 1993. godine gdje su ostvarili izvanredne rezultate:
1.mjesto najbolja predstava Od počela do rasula
2.mjesto najbolja režija gospodin Ivo Marjanović
3.mjesto najbolja muška uloga gospodin Vladimir Čović kao Grče u Prodanoj djevojci

Kao najbolje dramsko amatersko društvo na smotri u Varaždinu 1993. godine, na prijedlog Hrvatske matice iseljenika, gostuju u Gradišću u Austriji. Na povratku su gostovali u Zagrebu u Domu hrvatske vojske.Od tada su spomenutu predstavu izveli mnogo puta u raznim mjestima. Sudjelovali su u više navrata na Podbiokovskim večerima u Makarskoj, Imotskim Silima u Imotskom, Smotri mediteranskog folklora u Trogiru, Sućuračkim prikazanjima u Kaštel Sućurcu, Zvucima sa kamena u Posušju, Mediteranskim igrama u Splitu, na dva Festivala dalmatinskih klapa u Omišu i mnogim drugim održavanim dogaðanjima. Svojim radom i dostignućima su zainteresirali
javne medije te su u više navrata sudjelovali u programima radija i televizije. Sudjelovali su u mnogim emisijama školskog programa, putopisnim reportažama o životu i radu Poljica i Poljičana.Kroz KUD je od osnutka do danas prošlo tristotinjak članova, a sa svima koji su pomogla u organizacijama raznih manifestacija i pomoći oko samih drama, a nisu bili članovi KUD-a, dolazimo do podatka da je gotovo svaki drugi žitelj sela bio na neki način uključen u rad KUD-a.

5KUU Mosor

1994. zbog novouvedenih zakona, društvo mijenja naziv u kulturno umjetničku udrugu. Kroz zadnjih nekoliko godina, stasale su nove generacije te se ponovno obnovio sastav udruge. Osim novih snaga u plesanju kola, postoje i rezervni mladi glumci za scenu biranja kneza. Od tada do danas, nastupali su nebrojeno puta. Kao što znamo, uz one stare, tradicionalne i priznate smotre, zadnjih nekoliko godina se mnogo raznovrsnih
kulturnih zbivanja počelo odvijati u malim mistima svud naokolo. Naši predstavnici su bili pozvani i rado prihvaćeni u cijeloj Hrvatskoj.

Da nabrojim samo neka mjesta gdje su gostovali (više puta):
Metković, Muć, Naklice, Dugi Rat, Murter, Podstrana, Kaštela, Dani Poljičana u Zagrebu, Zagrebački maðunarodni
velesajam 2006. predstavnici županije, Solin, Pag…
Posebno izdvajam nastupe na sjeveru Hrvatske :
– 1996. – Vinkovačke jeseni
– 1999. – Cvelferija Vrbanja
– 2001.- Vinkovačkejeseni-2004.
– 70. obljetnica postojanja KUD-a Posavac Vrbanja
Već više od deset godina traje prijateljstvo gatske KUU i KUD-a Posavac iz Vrbanje. Prisjetimo se da su prošle godine uz večernji nastup, članovi KUD-a nosili kip Gospe Marije na procesiji povodom blagdana Velike Gospe i njemu svojstvene svečanosti s prijenosom kipa iz župne crkve natrag u crkvu Gospe od Smova. 2006. godine su
odlučili pokrenuti selo i unijeti malo veselja i razbribrige u duge težačke dane svojih sumještana. Organizirali su kulturno ljeto Dani Ive Marjanovića. Bogatim programom su ispunili kolovoz te skratili muke vrućih i sparnih
ljetnih večeri.

6KUU Mosor

Zadnji veliki projekt udruge je novo, osvježeno postavljanje predstave Od počela do rasula; nova postava glumaca s tek nekolicinom ozbiljnijih koji su sudjelovali i u ranijim izvedbama. Iz HNK Split je stigao i novi režiser gospodin Trpimir Jurkić. U planu je nastaviti zajedničku suradnju i u dogledno vrijeme na scenu postaviti i Prodanu djevojku.

Ivo Marjanović 1913-2004 .
Ivo Marjanović se rodio u Splitu 1913. godine. U najranijoj mladosti, usporedno s pohaðanjem srednje škole koju završava u Splitu, posvećuje se kazališnoj umjetnosti, aktivno sudjelujući kao glumac u radu svi kazališta koja su djelovala u Splitu ( Narodno kazalište za Primorsku banovinu, gostujuće Osječko-novosadsko kazalište, Splitsko kazališno društvo, Splitski kazališni dobrovoljci…) U novoosnovanom Hrvatskom narodnom kazalištu u Splitu 1940. godine, angažiran je kao glumac i ubrzo zauzima vidno mjesto u ansamblu. Za vrijeme neprijateljske okupacije kazalište biva rasformirano, a dio premješten u Zagreb. U Splitu ostaje tek nekolicina dramskih glumaca, meðu njima i Ivo Marjanović, veći dio orkestra i zbora, mahom članovi obiteljski vezani za Split. Brigu nad kazališnom zgradom i inventarom, kojeg je talijanski okupator rasuo po gradu, preuzima, upravo, Ivo Marjanović i brat mu Andro.U siječnju 1944. godine s nekoliko profesionalnih glumaca iz bivšeg HNK, koji su se zatekli u Splitu, osniva Dramski studio. Krajem godine, kao glumac postaje èlanom Kazališta narodnog osloboðenja Dalmacije. Po završetku rata 1945. godine nastavlja svoju glumačku karijeru u obnovljenom HNK Split, u kojem djeluje do 1947. godine kada odlazi u osječko kazalište, svoju selidbu nastavlja 1949. kada ide u HNK u Rijeci. 1953. se vraća u matično kazalište u Splitu u kojemu uspješno djeluje neprekidno do poèetka devedesetih godina.U svojoj glumačkoj karijeri odigrao je više od četiri stotine najraznovrsnijih uloga, od antičke drame do suvremenog dramskog stvaralaštva od kojih su bile osobito zapažene: Sofoklo: Antigona i Kralj Edip (prorok Tiresija); Držić Fotez: Dundo Maroje (Pomet i Popiva); nepoznati autor (16.st.): Ljubovnici (Lovro Kalebić); V. Stulli: Kate Kapuralica (Kapural); Shakespeare: Mletački trgovac (Schylock); N.V. Gogolj: Revizor (Hlestakov), Ženidba (Kočkarjev); Dostojevski Strozzi: Braća Karamazovi (Ivan); Maksim Gorki: Na dnu (Barun); M. Krleža: Gospoda Glembajevi (dr. Silberbrandt), Leda (Aurel i Oliver Urban). Sudjelovao je i u nekim operetama, a imao je i više zapaženih filmskih (V. Mimica: Prometej s otoka Viševice, 1965; V. Bulajić: Sutjeska, 1972) i televizijskih uloga(Libar Marka Uvodića, 1973), od kojih mu je zaštitna postala utjelovljenje don Karmela u Našem malom mistu

7KUU Mosor

(TV Zagreb, 1970). Šjor Ivo je bio i marljivi kroničar kazališnih zbivanja, bilježeći još od tridesetih godina prošlog stoljeća kazališne uspomene vezane uz njegovu glumačku karijeru i splitsko kazalište.Od 1962. godine radi s dramskim amaterima iz Gata (KUU Mosor) kao režiser i voditelj. S tom udrugom postiže nevjerojatne rezultate u
nastupima s trilogijom don Stipe Kaštelana (Počelo Poljica, Prodana djevojka i Rasulo Poljica) te kolažom drame i recitala iz poljičke prošlosti u tri dijela pod naslovom Od počela do rasula.