Zbog lakšeg praćenja dosadašnjih aktivnosti odlučio sam napraviti kratki rezime događaja i izjava.
Prva napomena i najvažnija je da se cesta ne zatvara na 45 dana, nego se cesta zatvara minimalno 4 puta po 45 dana, ukoliko ne bude nikakvih kašnjenja i sve bude idealno.
Građani će do Omiša morati voziti 30km do 50km duže, ovisno jeste li u Zakučcu ili Tugarima ili negdje drugdje.
Ukoliko se pak ide preko Pavića mosta, tada je cesta uska, nesigurnija i također duža.
Što se firmi tiče, poslovanje je otežano i poskupljuje se. Lako je moguće da dođe i do otkaza u pojedinim firmama.
U poduzetničkoj zoni Zakučac trenutno radi oko 600 radnika.
Svima njima se otežava dolazak i odlazak s posla. Treba dodati i da dio građana iz srednjih Poljica radi u Omišu. Njima je također dolazak i odlazak s posla dodatni financijski i vremenski trošak.
O školama (osnovna i srednja škola je u Omišu), treninzima, ambulanti, hitnoj, vatrogascima ne treba trošiti riječi.
Da se vratimo na kronologiju događaja.
Prije otprilike godinu dana Hrvatske ceste (HC) počinju sa radovima na drugom tunelu omiške zaobilaznice. MO Gata odmah reagira na nekoliko adresa upozoravajući na budući problem zatvaranja ceste ali svugdje dobivaju isti odgovor, ima vremena za riješiti problem.
E pa vrijeme je brzo prošlo i prije desetak dana HC najavljuju zatvaranje ceste za nekoliko dana na što odmah reagiraju mjesni odbori sa područja grada Omiša i najavljuje se prosvjed građana. Odmah nakon najave prosvjeda predsjednik uprave HC-a Josip Škorić organizira sastanak sa zainteresiranim stranama (a u stvari samo s gradonačelnikom grada Omiša i izvođačima radova), a zatvaranje Brnistre se odgađa do daljnjega (čini se desetak dana).
Prosvjed se unatoč kiši održava, na prosvjedu je bilo preko 300 građana, a to govori i o veličini problema koji će građani imati kad se cesta zatvori. Ovdje treba dodati da se prije desetak godina Brnistra također zatvorila na u teoriji nekoliko mjeseci, a u praksi na skoro dvije godine. Tako da građani imaju i iskustva sa brzinom izvođenja radova na Brnistri.
Još jedan korak je dobro odrađen. Bravo za organizatore. Sad je sastanak na terenu. Gradonačelniče ne popuštajte. Mi smo spremni za sljedeće akcije.
Objavljuje Josip Radmilo u Srijeda, 7. listopada 2020.
Na sastanku nakon prosvjeda ignorirani su svi zahtjevi mjesnih odbora i dogovoreno je prometovanje brodova Cetinom od Zakučca do Omiša. O otežanom poslovanju za firme nije bilo ni riječi.
Kad su nedavno obarane stijene koje se nalaze iznad iste ceste koja će sad biti zatvorena, promet Cetinom je bio zabranjen radi opasnosti od odrona stijena. Koja je razlika između odrona stijena tada i sada ne znamo. Obaraju se na istom mjestu i riječ je o istim stijenama.
Osim toga imamo i problem sa epidemiološkom situacijom coronavirusa, kako će se ona kontrolirati u brodovima i koje će mjere važiti?
Što je s ljudima koji na posao moraju ići s autom, a riječ je o velikom broju ljudi? Mjesečni trošak samo goriva i amortizacije za automobil ako uzmemo da se ide jedanput u Omiš i neka je prosjek (ovisno o mjestu polaska) 35km u jednom smjeru, iznosi 22 dana x 70km x 2,00kn = 3080,00kn.
Mjesni odbori su imali dva prijedloga kako riješiti nastali problem:
– Prvo rješenje je montaža pontonskog mosta preko rijeke Cetine. Mjesni odbori su također kontaktirali Hrvatsku vojsku, njihovi inženjeri su došli na izvid i zaključili su da je moguće montirati ponton u nekoliko dana. Nakon toga iz HC-a dolazi vijest da su pontoni neispravni. Opet izvori koje imaju mjesni odbori kažu da to nije točno. Jeli stvarno moguće da jedna vojska nema ispravne pontone?
– Drugo rješenje koje su naveli je brod koji bi služio kao most između jedne i druge strane Cetine, kontaktiralo se vlasnika broda, došao je na lokaciju, rekao da je to moguće napraviti, poslana su ponuda i nakon toga se otkrilo da omiški pokretni most nije pokretan jer postoji opasnost ukoliko se podigne da se ne bude mogao spustiti zbog neadekvatnog održavanja ili nam je barem tako rečeno. Tako je propala ova solucija, a opet pitanje je tko je odgovoran za održavanje mosta?
Uz jedno od ova dva rješenja NUŽNO je krenuti sa izgradnjom tunela Lisičina koji je najbolje, SIGURNO i dugoročno jedino ispravno rješenje poveznice Omiša i srednjih Poljica. Tunel Lisičina se upravo vraća u prostorni plan i po riječima predsjednika uprave HC-a Josip Škorića u planu je njegova izgradnja nakon ovoga tunela. Postavlja se pitanje zašto taj tunel ne raditi paralelno sa ovim? Izvođač radova je rekao da je to moguće, struka koju su mjesni odbori kontaktirali također je to potvrdila. Također izvođač je rekao da se tunel Lisičina može probiti za 2 mjeseca.
Sad se opet vraćamo na početak, vidjeti ćemo što donose slijedeći dani ali znam da će se pokušavati i dalje, a uskoro ćete saznati na koji način.
Piše: Josip Radmilo